Sado maso hrátky, rap i Ruda z Ostravy. Vysoké školy lákají studenty svéráznými klipy

Sado maso hrátky, rap i Ruda z Ostravy. Vysoké školy lákají studenty svéráznými klipy

Praha – Mladá vysokoškolská studentka prožívá romanci, kde nechybí zamilovaná psaníčka, dostaveníčka v parku ani sado maso hrátky v knihovně ve stylu Padesáti odstínů šedi. Vše vyvrcholí velkolepou žádostí o ruku. Tak se snaží Mendelova univerzita v Brně nalákat nové studenty do prvního ročníku.

Na online marketing v podobě reklamních videoklipů sází celá řada českých vysokých škol, ne vždy jsou ale tím pravým, co přitáhne potencionální studenty a zvýší prestiž škol.

"V dnešní době, kdy jsou hvězdami pro spousty středoškoláků youtubeři, je to logické. Dá se to udělat poměrně levně a školu to moc nestojí, ale dosah je velice diskutabilní. Pokud to zůstane na úrovni studentské hříčky, nic se neděje, ani to nepomůže, ani to nic nezkazí," říká reklamní expert Martin Charvát, který upozorňuje, že pokud nemá reklama zůstat jen na úrovni vtipu, měly by se školy obrátit na odborníky.

Univerzity často zapojují do klipů právě vlastní studenty, kteří se podílí nejen na tvorbě spotů, ale zároveň v nich hrají či zpívají. "Spolupracujeme s různými kreativci, ale do určité míry se na videoklipech podílíme sami. V loňském roce jsem například psala námět," vyjádřila se Pavla Ondrušková z oddělení marketingu a vnějších vztahů VUT Brno.

"Ne vždy se virály vysokých škol povedly, každý ale nějak začíná, takže to bereme jako pozitivní odezvu na to, co děláme právě my. Protože po jednom našem hudebním klipu začaly i ostatní školy natáčel spoty s písničkou. Navíc kampaň ostravské univerzity obsahuje momenty, které přímo parodují náš videoklip Miluji tě mé VUT," dodává Ondrušková z brněnské univerzity, která tento trend náborových videoklipů odstartovala.

V mnohých spotech se také odráží nízký rozpočet, jejž mají univerzity na jednotlivá videa. Například VUT Brno má stanovený limit na každou video kampaň ve výši 200 tisíc. Vysoká škola báňská, která minulý týden publikovala svůj nejnovější počin s Michalem Kavalčíkem alias Rudou z Ostravy v hlavní roli, vydala na tvorbu klipů částku v desítkách tisíc korun.

Mendelova univerzita v Brně, jejíž video Chceš to prožít? je součástí kampaně s názvem Vystuduj to po svém, investovala do své prezentace několik stovek tisíc korun. Podle mluvčího Jana Turčínka rozpočet nepřesáhne hranici 400 tisíc korun.

Podle odborníka Martina Charváta stojí za pozornost právě videoklipy VUT Brno, zejména starší spot Miluji tě, mé VUT má na internetu již necelých 800 tisíc zhlédnutí, mladší klip Vlk z VUT přes 200 tisíc. Charvát také oceňuje počiny Technické univerzity v Ostravě, která prý v podstatě kopíruje brněnskou univerzitu. Klip Doc. Vlákno během týdne zaznamenal přes 100 tisíc zhlédnutí.

Videoklip brněnské Mendelovy univerzity s názvem Chceš to prožít? se pár dní po uveřejnění pohybuje nad 60 tisíci zhlédnutími, lidé komentují zejména jeho amatérské provedení.

Škola tvrdí, že celé video je nadsázka. "Romantický díl s názvem "Chceš to prožít?" je jen součástí kampaně a je parodií na americké romantické komedie. Děj je záměrně přehnaný a kopíruje typická klišé známá z romantických filmů, a to formou smyšlených postav, které se cíleně chovají upjatě a afektovaně," říká o videoklipu Marta Havránková z PR oddělení Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity. 

Martin Charvát proto upozorňuje, že v tomto případě neplatí, že špatná reklama je pořád reklama. "Špatná reklama v případě školy je prostě špatná reklama. Vysoká škola, i jakákoli jiná škola, je vzdělávací instituce a má důležitou společenskou úlohu. Na její komunikaci jsou tak kladeny i ze strany veřejnosti úplně jiné nároky než na jiné produkty či služby."

Humor a odezva na sociálních sítích by neměly být jedinou metou kampaní vysokých škol. Špatné video může žáky od budoucího studia dokonce odradit. "Největší chybou je, že leckde chybí komunikační myšlenka, proč to škola vlastně dělá a co tím o sobě chce říci," říká reklamní expert s tím, že videoklipy často prezentují nesouvisející obsah a ještě k tomu přehnaně dlouhý.

"Nejvíce zmatená je kampaň Mendelovy univerzity z Brna (Chceš to prožít?), která nám nedává vůbec žádný důvod, proč studovat právě tuto školu. Pracuje s tzv. vypůjčenou pozorností. Snaží se tedy nalákat na něco, co s vlastním obsahem vůbec nesouvisí. Samotné důvody, proč studovat právě tuto školu, jsou skryté až na konci webu, na který možná narazíme, pokud dokoukáme jejich velmi dlouhá videa," říká Charvát a dodává, že uživateli je v digitálním prostředí potřeba cestu usnadňovat, nikoli komplikovat.

S kritikou nešetří ani lidé na sociálních sítích. "To je nejhorší promo video, jaké jsem kdy viděl. Latentní rasismus a celkem otevřený sexismus. Fakt zlé video," píší lidé na Facebooku. Ve stejném duchu se nesou i komentáře pod videem na YouTube. "A pak že Vlk z VUT byl sexistický! Toto je sexistické a rasistické (černý řidič na začátku, co to mělo jako být?). Nechápu, jak se něčím takovým může prezentovat vysoká škola."